روفگاردن مدولار و توضیحات جامع در مورد سیستم اجرایی آن ها

روفگاردن مدولار یا متحرک چیست ؟

روف گاردن مدولار در بامهایی احداث میشود که از نظر اجرایی, ساختمان کاملا ساخته شده باشد و تاسیسات زیر ساختی روف گاردن را نمی توانیم از زیر کفسازی اجرا کنیم. به همین دلیل از روف گاردن مدولار استفاده می کنند .

7 مرحله ای اجرای روفگاردن مدولار:

1-مطابق با طراحی جامع که مختص به روف گاردن مدولار است یکسری فلاور باکس( گلدان ) و  تیری باکس (جای درخت ) روی شاسی کشی فلزی طبق نقشه قرار داده می شود.

2-تمامی تاسیسات روفگاردن مدولار (اعم از مکانیکال و الکتریکال) میبایست در مکانهایی عبور داده شوند که قابل دید نباشد مثلا لوله های آبرسانی به فلاور باکس ویا لوله های درین را از میان شاسی کشی ها عبور می دهند. ویا کابلهای برق را از درون داکتها که در گوشه ترین بخش دیوار است رد می کنند .  به صورت معمود در روفگاردن های مدولار ارتفاع کف رو باشاسی کشی بالا تر از تراز بام اجرا میکنند تا تاسیسات مورد نظر به راحتی از زیر آن کف کاذب عبور کند.

3-در روفگاردن مدولار, داخل هر فلاورباکس ورقی از جنس گالوانیزه قرار می دهند که این ورق رول فرم شده یعنی فرم مخصوص به خودش را گرفته که این فرمها به صورت ظرف یا کاسه اهنی شکل میباشند که درون شاسی کشی قرار میگیرند.پس ما یکسری قوطی کشی داریم که داخلش ورقی از جنس گالوانیزه خوابیده که خاک را داخل آن می ریزند وگیاه رو درون ان جای می دهند.  

4- با توجه به اینکه در روفگاردن مدولار ما میبایست گیاهان را به صورت مکرر آبیاری نماییم باید از یک نوع عایق به نام ماستیک استفاده کنیم تا تمام درزهای که بین ورقها  از بین برود و به نوعی ورق های ما آب بندی شود (جهت جلوگیری ازخروج آب از درزها).

5-در این مرحله با ید تدابیری اتخاذ شود که وقتی خاک ریخته می شود, آب ته نشین شده در کف گلدانهای ما (ورق های گالوانیزه) به راحتی از مدار خارج شود. پس بهترین راه, استفاده از قطعاتی از خانواده ژئو سنتتیک ها میباشد. یک لایه ورق به نام ژئو درین که خاک را روی هوا نگه می دارد که این کار باعث میشود خاک مستقیم بر روی ورق گالوانیزه ننشیند. نشستن خاک بر روی ورق گالوانیزه باعث میشود آب موجود در خاک به راحتی از باغچه ها خارج نشود.

 

6- روی لایه ژئو درین یک فیلتر خاک قرارمی گیرد تا  زمانی که آبیاری صورت می گیرد , تمام خاک شسته نشود و تمامی عناصر ریز دانه مغذی خاک به همراه آبیاری از خاک بیرون نرود و از طرفی دیگردچار گرفتگی لوله های تخلیه آب نشویم .

7- در روفگاردن مدولار روی فلاور باکس ویا تیری باکس را با مصالح زینتی مثل ترمو وود (چوب های ضد آب ) ویا وود پلاست (چو ب های پلاستیکی ) ویا سنگ پوشش می دهند تا شاسی کشی به طور کامل از دید خارج شود.

-سیستم اجرای آلا چیق در روفگاردن مدولار:

در این تیپ از روف گاردن به این دلیل که نمی توانیم بام ساختمان را سوراخ کنیم , جهت قرار دادن مهارها و بیس پلیت ها باید از آلاچیقی استفاده شود که سنگین تر و دارای وزن بیشتری از آلاچیق های متداول باشد تا بر اثر وزش باد تکان نخورد. این آلاجیق ها میبایست توسط کلاف بندی که در زیر ان صورت میگیرد محکم شود.

-آتشگاه در روفگاردن مدولار:

از آنجایی که در احداث این تیپ از روفگاردن ها که معمولا بعد از اتمام عملیات ساخت ساختمان صورت میگیرد, امکان اجرای لوله های گاز رسانی وجود ندارد,  میبایست از آتشگاه ذغالی و یا  چوبی استفاده کنیم . مگر در زمانهایی که ما پیش بینی های لازم جهت قرار گیری آتشگاه های گازی را دیده باشیم و تمامی لوله کشی های آن را در زیر کار انجام داده باشیم.

- سیستم اب رسانی در روفگاردن مدولار:

در کل سیستم اب رسانی در روف گاردن ها به صورت قطره ای می باشد که شلنگهای ابیاری قطره ای را به یک  خط لوله اصلی آب متصل می کنند که دارای یک شیر برقی است  و این شیرفرمان را به دستگاه کامپیوتری کوچک به نام کنترلر می دهد. این فرمان شامل زمان مشخص ابیاری است که چه زمانی قطع ویا وصل شود وتعیین میزان ابیاری در فصل ها میباشد. این دستگاه های کنترلر دارای سنسور آب باران میباشند تا در زمان بارندگی آبیاری قطره ای به صورت اتوماتیک قطع شود.

-خاک مخصوص روفگاردن مدولار:

خاک روفگاردن مدولار باید سبک باشد و دارای ترکیباتی از قبیل : ورمی کومپوست ,مواد عالی , پوست برنج ,15 تا 20 درصد کود حیوانی, خاک رس, خاک برگ و تفاله چای دران وجود دارد که باعث متخلخل شدن خاک میشود .

 چون ارتفاع خاک در باغچه های روف گاردن زیاد نمیباشد و نمی تواند تمام نیاز گیاه را بر طرف کند باید از خاک سبک و با کیفیت بسیار بسیار بالا در روف گاردن استفاده شود.

(رجوع شود به مقاله خاکهای مخصوص روف گاردن )

-گیاهان مخصوص روفگاردن :

نوع گیاهانی که در روف گاردن به کا رمی رود با توجه به مناطق آب وهوایی روف گاردن انتخاب میشود به طور مثال در مناطق خشک کاشت درخچه های زینتی مانند (لاوسون ویا تویا )خیلی مناسب نمی باشد چون نیاز به رطوبت زیادی دارند. ولی می توان از گیاهان رونده مانند (نازویا پاپیتال) استفاده کرد .(رجوع شود به مقاله گیاهان مخصوص روف گاردن )

-کف سازی در روفگاردن مودولار:

در این تیپ روف گاردن چون از فلاورباکس و تیری باکس استفاده می کنیم هیچ گونه خاک ریزی روی کف بام نداریم تا بتوانیم از چمن طبیعی استفاده کنیم. استفاده از چمن مصنوعی به همراه چوب و سنگ ترکیبی بسیاز زیبا را در کفسازی ما در روفگاردن های مدولار به وجود می آورد..در ضمن اگر بخواهیم از چوب های ترمو در کفسازی بام سبز خود استفاده کنیم, این نکته را میبایست توجه کنیم که به علت تغییر رنگ و شکل چوب ها که در مجاورت نور مستقیم خورشید ایجاد میشود, میبایست هر ساله از رزین مخصوص چوب های ترمو استفاده کنیم تا چوب ها شادابی خود را از دست ندهند.                                                                                 

-نور پردازی در روفگاردن مدولار:

مهمترین پارامتر بعد از گیاهان اجرای نور پردازی است که کاملا وابسته به سلیقه طراح می باشد ولی از نظر زیبا شناسی روفگاردن بهترین حالت نورپردازی زملنی است که نور به صورت نقطه ای به گیاه تابیده شود تا جلوه ای زیبا به گیاه بدهد. در ضمن قراردادن نورهای مخفی در کنار و لبه باغچه وزیر سکو الاچیق جلوه بسیار بسیار زیبایی دارد.

در نور پردازی باید تمامی سیم ها و کابلهای برق بصورت صد در صد آپارات شده باشد به این معنی که در محل های اتصال سیم ها و کابل ها, از نوارهای مخصوص به عنوان عایق برق استفاده می کنند تا هیچ گونه نشت برقی به وجود نیاید.

-مبلمان در رو فگاردن ها :

معمولا در روف گاردن ها از مبلمانی استفاده میکنند که مناسب محوطه های باز باشد. نوع پارجه به کار برده شده بسیار با کیفیت و مقاوم در برابر سرما و گرما و همچنین ضد آب می باشد.

-اجرای دیوار سبز در روفگاردن مودولار :

بسیاری از بامها دارای فضای  خالی در قسمت بدنه های خرپشته میباشند. این دیواره های بسیار پتانسیل اجرای دیوار سبز را دارند.

از آنجایی که آبیاری تمامی گیاهان موجود در در روفگاردن مدولار به صورت اتوماتیک میباشد, لذا همین سیستم اتوماتیک آبیاری بر روی دیوار های سبز نیز اجرا میشود. 

یکی از سوالهای متداول که در این زمینه پیش میاد این است که :

آب باغچه کجا می رود ؟

معمولا در زیر فلاورباکس ها حفره هایی وجود دارد که آب داخل آن از طریق آن حفره ها خارج میشود و بر روی کف بام و یا سینی هایی که در زیر فلاور باکس ها تعبیه شده است میریزد. ولی بهترین روش خروج آب ها از داخل باغچه های تعبیه لوله هایی است که در زیر فلاور  باکس ها قرار میگیرد و قطرات آب را مستقیما به درون چاه فاضلاب هدایت میکند.

نکته پایانی:

از آنجایی که احداث روفگاردن در ساختمان ها کمی پر هزینه است میبایست از پوشش گیاهی بیشتری در آن استفاده شود تا روفگاردن ما به پارک های جنگلی تشابه بیشتری پیدا کند. وجود پوشش گیاهی زیاد باعث میشود بهره برداری و استفاده از روفگاردن بیشتر از حالت های عادی شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش