طراحی داخلی چیست ؟ 12 سبک معماری تاثیر گذار در طراحی داخلی

طراحی داخلی یکی از خانه های لوکس تهران
طراحی داخلی یکی از خانه های لوکس تهران

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی به زبان لاتین (INTERIORDESIGN) و به زبان ساده یعنی زیبا سازی محیط و فضای داخلی ساختمان  ، تا با انسجام وهماهنگی درپروژه و ایجاد لذت بصری درافراد باعث حس آرامش خاطرومنحصر به فرد بودن محیط داخلی شود .

گروه معماری الیزه شما را دعوت به داشتن یک فضای منحصر بفرد با توجه به سبک های معماری متفاوت می نماید همچنین شما را برای تمامی سبک های مورد نظر شما برای طراحی داخلی یاری و راهنمائی می کند. 

طراح داخلی کیست ؟

طراحی داخلی امری تخصصی می باشد ، که فرد باید دانش و علم طراحی داخلی را بداند و آن دانش را بطور مداوم مطابق روز(UP DATE) کند وهمچنین آشنایی کامل با نرم افزار های متعدد کامپیوتری را نیز داشته باشد.یک طراح داخلی حرفه ای با دانشی که دارد به راحتی می تواند یک فضای کوچک را از نظر بصری تبدیل به یک فضای بزرگتر نمایند و یا یک فضایی که بسیار بزرگ میباشد را مطابق با همان دانشی که دارد تبدیل به یک فضای متعادل‌تر نمایند.

سبک های طراحی داخلی:

طراحی دکوراسیون داخلی دارای سبک ها و شیوه های بسیاری زیادی است ، که با توجه سبک معماری ساختمان و سلیقه شخصی بافت ، المان ، عناصر،طبق برنامه در حال اجرا تغییر می کند این که بخواهیم از یک سبک در طراحی داخلی استفاده کنیم ، ابعاد ومتراژ ساختمان نیز تعیین کننده می باشد.

در این مقاله تعدادی از سبک های طراحی داخلی را مورد بررسی قرار دادیم تا آشنایی کوچکی از سبک های معماری در طراحی داخلی داشته باشیم :

1-سبک کلاسیک :

خانه و فضای این نوع سبک نشان دهنده یک زندگی اشرافی و سلطنتی است ، طراحی داخلی این سبک از نظر زیبا شناختی بسیار با شکوه پر زرق و برق, توجه بیش از اندازه به جزئیات ، وجود اشیا و عناصر چشم گیر وخیره کننده ، ستون ها بزرگ وضخیم با گلدسته و گوشوارک ها ی زیبا ، دیوارها با قاب بندی ها مجلل و نقوش ماهرانه و افراطی تزئین شده است .اشکال انتزاعی ، منحنی و پیچیدگی المان ها استفاده از گچبری ، آینه کاری و متریال فلزی  (برنز، نقره،طلا و...) ، رنگ های روشن وبراق ( طلایی ، آبی فیروزه ای ، سفید و...) ، نورپردازی با لوستر های بزرگ وسنگین و آویز های گران قیمت است .

 

کاخ ورسای فرانسه سبک کلاسیک
کاخ ورسای فرانسه سبک کلاسیک

 

2-سبک گوتیک:

این سبک ، سبکی مذهبی ، تاریخی از کلیساهای دوره رنسانس است . که در مقابل سبک کلاسیک که سبکی تجملی است ، این سبک با طراحی داخلی مضمون توجه به خداوند را، با نشان دادن ستون های بلند و عمودی از زمین به آسمان کشیده شده که به حالت فلش های نوک تیزمتصل می باشد  ، که سرتیزی آنها از برخورد به هم حالت طاق مانند ویا گود رفتگی عمیق را ایجاد می کند که تقریبا شکل گهواره ای را به وجود آورده است  .

 

کلیسای سوآسون کاتولیک در پیکاردی فرانسه
کلیسای سوآسون کاتولیک در پیکاردی فرانسه

 

3-سبک نئو گوتیک :

درواقع می توان گفت توجه کشیشان کلیسا به علم ودانش با سبک گوتیک آمیخته شد و سبک جدیدی به نام نئو گوتیک را به وجود آورد .در نئو گوتیک علاوه بر ستون های عمودی ، الگو و معیار های تزئینی با ایجاد گلدسته ها ، ستون ها و پنجره های بزرگ با تزئینات خاص به طراحی داخلی سبک گوتیک اضافه شد .

 

سبک نئوگوتیک

 

4-سبک باروک :

سبکی است که بیشتر زمینه های هنری بخصوص هنر های تجسمی (معماری ، نقاشی ، مجمسمه سازی ) را تحت تاثیر قرار داد .ویژگی بارز این سبک بزرگ بودن و یکپارچگی فضا ومحیط است ، که طراحی داخلی این سبک با جلوه دادن خاصی از تزئینات ،باعظمت وباشکوه همراه با گلها و گیاهان با فواره های تزئینی و المان های کشیده شده و سرستون های چشم گیر و پر از زرق و برق و درخشندگی، با تصویر ها و نقوش پر پیچ وتاب بکاررفته  است .

 

سبک باروک
کلیسای سن پیتر واتیکای سیتی 

 

5-سبک روکوکو :

طراحی داخلی این سبک در پی سبک باروک به وجود آمد ، تا از هرگونه افراط و بزرگ نمایی دور باشد و اولین پیامد آن ساختن خانه های کوچک با تزئینات مینیاتوری و جزئی نگری که مملو از شادابی و طراوت است ، را به وجود آورد. به کارگیری المان ها و منحنی های متقارن و رنگ های روشن (آبی وسبز ) و گاها مجسمه ها و نقاشی های شگفت انگیزوغیرعادی وماورائی و آینه کاری زیاد و نقوش تزئینی که شلوغ وخاص است رااز طراحی داخلی به نمایش می گذارد .

 

سبک رو کوکو در طراحی داخلی
سبک رو کوکو در یکی از خانه های فرانسه

 

6-سبک پست مدرن :

در این نوع از معماری از مفهوم حکیمانه و عقلانی در اجراو پیاده سازی ، نمادها وجزئیات خردمندانه و اندازگیری های غیرهمسان و اشکال هندسی با تعبیر دلخواه که می خواهد،طراحی داخلی با کنایه به تاریخ را در هر شکل و ساختاری که آن را خاص نشان دهد را نمایان می سازد .

 

سبک پست مدرن
سبک پست مدرن

 

 

7-نئو کلاسیک :

سبکی تاریخی برگرفته از یونان قدیم و مصر باستان را به نمایش می گذارد .متریال بکاررفته در طراحی داخلی چوب ، سنگ کاری روی دیوار و آینه های بزرگ به وفور دیده می شود .استفاده المان وعناصر منحنی ، نور پردازی جزئی و جدا جدا ،رنگ های ( طلائی و کرم، قهوه ای و..) عکس و پوسترهای بزرگ این سبک را غنی می سازد .

طراحی به سبک نئو کلاسیک
سبک نئوکلاسیک

8-سبک صنعتی :

دارای طراحی داخلی ،کاملا برگرفته از سبک قدیمی صنعت وفناوری است که عناصر و المان ها حالت نوستالژی را به خود می گیرد . در این سبک استفاده از متریال چوب ، فلز ، آجر و ایجاد ستون های لوله مانند ، استفاده از رنگ های تیره و گرم و نور پردازی ملایم که نمایان گر کارخانه های اروپائی است را نشان می دهد .

 

سبک صنعتی
سبک صنعتی در عصر حاضر

 

9-سبک ایرانی :

این سبک حال و هوای ایران را با صلابت وشکوه خاص در عین حال بسیار بسیار ساده به نمایش می گذارد .طراحی داخلی سبک ایرانی با وجود ستون های سر به فلک کشیده ، ایوان های بزرگ وپهن استفاده از متریال چوب ، سنگ ، شیشه در کاربرد گچبری ، آینه کاری ، معرق ، منبت ویا میناکاری را می توان به وضوح مشاهده کرد .نور پردازی با لوستر های بزرگ ، رنگ های براق و درخشان و وتوجه به گیاهان قابل ذکراست .

 

کاخ سعد آباد تهران

 

10-سبک روستیک :

این سبک الهام گرفته از طبیعت است .با مشاهده این سبک از طراحی داخلی استفاده از متریال چوب و سنگ به وضوح دیده می شود ، که حتی ممکن است سقفی از چوب با جزئیات معماری خاص و یا کف پوش های چوبی فوق العاده که چشم هر بیننده خیره می کند را دید . نور پردازی در این سبک کاملا روشن وسفید است و گاها یک یا دو رنگ به آن اضافه می شود و همچنین وجود گیاهان نیز حائز اهمیت است .

 

سبک روستیک
سبک روستیک

11-سبک مدرن :

اولین چیزی که در این سبک به ذهن می رسد این است که جلوه جدید ، نو و به روزی را به ما می دهد .در سبک مدرن طراحی داخلی ساختمان ها که شامل اشیا ، المان ها اشکال هندسی و متریال های بکاررفته است،که همه آنها سادگی و بی آلایشی را نمایان می سازد.  صاف ویکدست بودن اشکال هندسی منظم ،رنگ های روشن وبراق کاربرد دارد . در کل طراحی داخلی سبک مدرن خطی بودن و دور بودن از اشکال انتزاعی و منحنی را می توان مشاهده کرد .

سبک مدرن
سبک مدرن

12-سبک مینیمال :

کلمه مینیمال یک واژه انگلیسی است که به معنی سادگی می باشد . که یکی از سبک های پرطرفدار است . درطراحی سبک مینیمال با داشتن بیشترین فضا و کمترین امکانات بهترین وجذاب ترین طرا حی داخلی رامی توانیم داشته باشیم . چشم پوشی از عناصر، استفاده از رنگ های سفید و خنثی دوری از جزئیات ، ساده بودن  وراحتی فرد ازخصوصیات اصلی این سبک از طراحی  است  .

شبک مینیمال
سبک مینیمال

 

آنچه در مورد تمامی سبک های تاثیر گذار در طراحی داخلی بیان شد چکیده ای از آنها می باشد ، در کل امروزه در تمامی دنیا با توجه به آداب و رسوم خاص خود این سبک ها را اجرا و پیاده سازی می نمایند . در کشور ما نیز نسبت به آداب سنتی  و مدرن اصول طراحی داخلی در کلیه اماکن اداری ، تجاری و مسکونی اجرا می شود ، که بیشتر از سبک های کلاسیک ، نئوکلاسیک و یا مدرن بهره می گیرند و نسبت به سلیقه فردی و آنچه که نیاز کارفرما باشد انجام پذیر و اجرایی می شوند .

البته لازم بذکر است که سه سبک گفته شده ( کلاسیک ، نئوکلاسیک ، مدرن )نیز دستخوش دانش روز دنیا شده و تغییراتی در آنها به جود آورده است . به طور مثال در سبک کلاسیک با استفاده از رنگ های سرد و گرم در کنار یکدیگر ویا با نورپردازی های دکوراتیو و خطی کارهای صورت گرفته ، مانند گچبری و یا پتینه کاری ها به خوبی نمایان و از شلوغی افراطی عناصری مانند فلزات گرانبها دیده نمی شود . و یا در سبک مدرن وجود سبک های متعدد زیادی که از سبک مدرن گرفته شده و پایه سبک مدرن می باشد به وجود آمده است مانند شبی شیک که سبکی بسیار ظریف با فرمت های ملایم زنانگی که استفاده از رنگ های پاستیلی و وفور اجزای مینیاتوری و سبک می باشد .

ما با معرفی تمامی سبک های تاثیر گذار بر طراحی داخلی به شما این امکان را داده ایم تا نسبت به سبک های متفاوت و سلیقه خود براحتی هر سبک را انتخاب و در اجرای آن شما را یاری نمائیم .

گروه طراحی الیزه

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش