متره و برآورد در پروژه های ساختمانی و پروژه های عمرانی

متره و برآورد

قبل از فرایند اجرا در هر ساختمان یا پروژه غیرساختمانی،  نیاز به اطلاعات دقیقی درباره سطوح، اوزان، و احجام مصالح مصرفی در پروژه داریم .

به سنجش، اندازه گیری، پیش بینی مصالح مورد نیاز، تعیین هزینه ها، قیمت گذاری فعالیت ها و مصالح مصرفی در پروژه متره و برآورد گویند.

ما میبایست ازمیزان اوزان ،احجام و سطوحی که قرار است در پروژه کار کنیم وهمچنین از خرید و پیش بینی میزان مصرف مصالح در پروژه اطلاع دقیق داشته باشیم .

فعالیت هایی که پیش از تهیه متره و برآورد میبایست انجام شود :

1- تهیه wbs:

اختصار کلمه(Work Breakdown Structure) می باشد به معنی ساختار شکست کار. ساختار شکست کار به معنی تهیه لیستی کامل از فعالیت ها، خرید ها و تصمیمات در پروژه است.

2-تهیه نقشه های کامل از پروژه:

قبل از شروع به محاسبه اوزان، احجام و سطوح ما میبایست نقشه های دقیق اجرایی کار را داشته باشیم. چون متره و برآورد از روی نقشه های نهایی انجام میشود

پس از تهیه جدول ساختار شکست کار و همچنین نقشه های کامل اجرایی ما میتوانیم شروع به انجام متره و برآورد پروژه کنیم.

شیوه های متره و برآورد

انجام محاسبات به صورت انسانی:

در این روش مهندسی که اقدام به متره و برآورد میکند میبایست احجام, اوزان, و سطوح پروژه رو به ترتیب ساختار شکست کار و مطابق با نقشه های نهایی، محاسبه کند. این کار به دلیل دخیل بودن انسان در محاسبات میتواند کم و یا زیاد دارای خطا و یا اشتباه باشد. که هر چه قدر که مهارت مهندس مترور در کار بیشتر باشد میزان خطا کمتر میشود

انجام محاسبات به صورت مدلینگ پروژه در کامپیوتر:

در این روش ما ابتدا کل پروژه رو در نرم افزارهای مربوطه(مانند revit) مدلسازی کرده، و پس از آن به راحتی با دادن دستورات لازم به نرم افزار محاسبه احجام و اوزان و سطوح در هرقسمت از پروژه را با دقت 100% آن چیزی که مدل شده است میتوانیم داشته باشیم.

به عنوان مثال ، اگر ما به صورت کامل یک فنداسیون از یک ساختمان را در نرم افزار مربوطه مدل سازی کنیم، با زدن یک کلیک تمامی اطلاعات فنداسیون اعم از نمره میلگرد(سایز میلگرد) ، میزان آب مصرفی ،سیمان و... را میتوانیم داشته باشیم.

عملیات محاسبات احجام ، اوزان و سطوح درتمامی پروژه عمرانی یکی از مهمترین اقدامات دفتر فنی میباشد. با داشتن متره و برآورد دقیق احجام , اوزان و سطوح نه تنها ما میتوانیم آینده نگری بهتر و دقیق تری از کار و پروژه خود داشته باشیم ، بلکه میتوانیم رسیدگی بهتره به صورت وضعیت های پیمانکاران جزء داشته باشیم.

مثال :پیمانکاری ادعا دارد که میزان کارکرد سقف کاذب 270 مترمربع است ،ولی بامدل سازی دقیق می توان به این نتیجه برسیم میزان کارکرد سقف کاذب از 270 یا بیشتر شده ویا کمتر.

در متره و برآورد می توانیم آمار دقیقی داشته باشیم از اینکه ما چه زمانی و در چه مرحله ای از پروژه می توان خرید مصالح را انجام دهیم . و نیز میتوانیم اطلاع دقیقی از میزام مصالحی که میبایست در مکانی مشخص مصرف شود را داشته باشیم. به طور مثال برای یک اتاق خاص در طبقه ای خاص حساب می کنیم که 300 کیسه سیمان مورد نیاز است، ولی 370 کیسه مصرف می شود. و چون آمار دقیق از مصالح مصرفی و محاسبه شده داریم می توان با نظارت بیشتر، از میزان پرت مصرفی مواد و مصالح جلوگیری کرد .

جهت مشاوره در امور متره و برآورد پروژه خود با ما در ارتباط باشید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش