خاک روفگاردن و تفاوت آن با خاکهای نباتی معمولی و بررسی آن

خاک روفگاردن

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت هایی که بین خاک روفگاردن و خاک نباتی معمولی وجود دارد رو با هم بررسی کنیم. 

خاک روفگاردن دارای دو ویژگی مهم است :

1-باید بسیار سبک تر از خاک های معمولی باشد, چون بار مرده خاک روی بام زیاد است پس به هر طریقی که شده میبایست این خاک را سبک  کنیم , و از آنجایی که در اکثر مواقع این خاک مرطوب است وآب داخل آن وجود دارد,  وزن آب هم به خاک اضافه می شود و نیز از آنجایی که نمی توانیم مقدارآب باغچه ها را کم کنیم  پس تنها پارامتری که میتوانیم سبک کنیم خاک باغچه های بام میباشد. .

 

2-غنی باشد, وقتی گیاهی را داخل خاک می گذاریم ریشه گیاه رشد می کند تا مواد مغذی خود را بدست آورد پس در هر عمقی از خاک , ریشه منابع خود را با رشد خود تامین می کند و از آنجایی که به طور معمول ارتفاع باغچه روفگاردن از 40 یا 50 سانتیمتر بیشتر نیست,  این مقدار از اندازه باغچه باید تامین کننده تمام مواد مورد نیاز گیاه باشد.

 

اجزای تشکیل دهنده خاک روف گاردن :

از آنجا که خاک رس تقریبا خاک سنگینی محسوب میشود و نیز مورد نیازگیاه می باشد نمی توانیم وجود خاک رس را برای گیاهان نادیده بگیریم. پس خاک رس حدود 50 درصد خاک روفگاردن را تشکیل می دهد و 50 درصد بقیه خاک را از مواد زیر تهیه میشود .

 

1-خاک برگ : خاک برگ از پوسیدگی برگ ها و گیاهان بدست می آید , که پتانسیل بالایی در به وجود آوردن میکروبها و باکتری ها دارد. پس , از خاک برگی باید استفاده کنیم که کاملا پوسیده باشد.  در غیر این صورت بخاطر وجود میکروب هادر خاک برگ های نپوسیده وجود دارد, گیاهان در معرض خطر قارچ ها و میکروبها قرار میگیرند و از آنجایی که هزینه تهیه گیاهان روفگاردن بسیار بالا میباشد , استفاده از خاک های نامرغوب باعث خسارت زیادی میشود .

حجم زیادی از خاک روفگاردن را خاک برگ تشکیل می دهد که حدود 30 درصد می باشد چون هم باعث سبکی خاک روفگاردن می شود و مواد مغذی گیاه را تامین می کند.

 

2-کود حیوانی : کود حیوانی معمولا از فضولات حیواناتی مثل گاو, گوسفند و مرغ  بدست می آید, که معمولا از کود حیوانی گاو در خاک روفگاردن استفاده می کنند .

کود حیوانی که در خاک روفگاردن به کارمی رود میبایست دقیقا مانند خاک برگ  کاملا پوسیده باشد تا باعث آفت گیاهان نشود.

 

3-ورمی کومپوست :از تجزیه مواد غذایی  وپسماند فاضلاب ویا چوب و تراشه چوب بدست می آید , معمولا با محبوس کردن این مواد در فضای دربسته این مواد کرم می گذارند و توسط کرم ها خورده می شود. ورمی کومپوست  حاصل از فضولات کرم ها واجساد آن ها ساخته میشود. از آنجایی اصولا ورمی کومپوست هزینه بالای دارد , نمی توانیم درصد زیادی از خاک را به آن اختصاص دهیم, پس حجمی حدود 5 تا 6 درصد از خاک روفگاردن را تشکیل می دهد .

4-تفاله چای :یکی از موادی که باعث سبکی خاک می شود تفاله چای است , این  ماده از نظر اینکه آب را درون خود نگه می دارد و اسیدی بودن خاک را از بین می برد و حالت قلیایی به آن می دهد, تا باعث آفت به گیاه نشود و برای خاک روفگاردن مهم است .

5-پرلیت :یک ماده معدنی آتشفشانی است که به صورت دانه های سفید رنگ است.پرلیت را معمولا با خاکهای دیگر مخلوط کرده تا خاکمان را سبک و یا به اصطلاح پوک نماید. از آنجایی که پرلیت آب را در خود نگه میدارد باعث میشود خاک ما در بازه زمانی طولانی تری خشک شود.  در حالت معمول, حجمی حدود 10 درصد از خاک روفگاردن را به پرلیت تخصیص میدهند.

6-خاک زغال : این نوع خاک نیز حالت اسیدی خاک را از بین می برد و منبع غذایی خوبی برای خاک می باشد.

7-کوکوپیت : بافت های الیافی که روی میوه نارگیل است رااز هم جدا می کنند و به صورت پودر شده در می آورند که نوعی خاک محسوب می شود .از آنجایی که این نوع خاک  وارداتی است و هزینه کمی ندارد, معمولا 5 تا 10 درصد حجم خاک روفگاردن را به آن اختصاص میدهند.

جهت طراحی , اجرا و مشاوره روفگاردن با ما در تماس باشید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش