لایه بندی روفگاردن و تشریح عملکرد هرکدام از آن لایه ها

انواع روش های اجرای روفگاردن

روفگاردن ها در کل به دودسته مدولار و متمرکز تقسیم می شود :

روفگاردن مدولار (بدون لایه بندی روفگاردن):این سیستم از روفگاردن زمانی اجرا می شود که بام ساختمان به پایان رسیده و تمام المان های آن بصورت پرتابل است .(رجوع شود به مقاله روفگاردن مدولار)

روفگاردن متمرکز ( با اجرای لایه بندی روفگاردن) :این سیستم زمانی قابل اجراست که بام هنوز به بهربرداری نرسیده است ، تمام عملیات بام مانند سنگ کاری ، عایق بندی، تاسیسات مکانیکال و الکتریکال انجام نشده است، در این زمان است که می توان روفگاردن متمرکز را احداث کرد .

تفاوت بین روفگاردن مدولار ومتمرکز :

در روفگاردن مدولار هزینه های اجرا کمی بیشتر است از روفگاردن متمرکز . در روفگاردن مدولار ما محدود هستیم به فلاورباکس ها وتری باکس هایی که تعبیه کردیم، و هر چقدر میزان فلاور باکس و تری باکس بیشتری داشته باشیم(یا به عیارت دیگر هر چه قدر باغچه و فضای سبز بیشتری داشته باشیم) هزینه ما نیز بیشتر است .

اما روفگاردن متمرکز پتانسیل اجرای فضای سبز بیشتری را دارد و می توان با هزینه کمتر تمام قسمت های بام را تبدیل به باغچه وفضای سبز کرد .

مراحل احداث لایه بندی روفگاردن متمرکز:

1-مرحله اول از اجرای روفگاردن متمرکز طراحی 2D و 3D درست و دقیقی از کار میباشد که تمامی المان ها و جزئیات در آن مشخص شود.

طراحی روفگاردن متمرکز و ثابت به دلیل لایه بندی هایی که در آن انجام میشود میبایست توسط طراح متخصص روفگاردن انجام شود تا از هر گونه پرتی ورق های ژئوسنتتیک ویا ازهر گونه هزینه اضافی  جلوگیری کنیم .

2-مطابق با طراحی انجام شده ، تمام باغچه هایی که در نظر داریم احداث کنیم، با عملیات بنایی اجرا میکنیم. حریم تمامی باغچه ها با عملیات بنای مشخص میگردد .

3-تمام تاسیسات و لوله های درین که قرار است آب در آنها جریان پیدا کند از کف باغچه ها عبور میکند. این لوله کشی لوله های درین دقیقا مانند لوله کشی سرویس های بهداشتی وحمام میباشد .

4-درهر نقطه ای از بام که بخواهیم باغچه و فضای سبز احداث کنیم باید کف سازی و شیب بندی درون باغچه ها به سمت لوله کف شور و لوله اصلی خروجی آب بام باشد 

5-پس از اتمام عملیات لوله کشی جهت شروع لایه بندی های باغچه ها، ابتدا داخل باغچه ها را یک لایه قیری به صورت سرتاسری می کشیم . این کار باعث چسبیدن بهتر لایه های قیری بعدی به بدنه باغچه ها میگردد.

در مرحله دوم ما اقدام به اجرای دولایه قیر و گونی جهت بستر سازی لایه ایزوگام مینماییم  .

در مرحله سوم نوبت به اجرای لایه نهایی قیری که همان ایزوگام میباشد است. پس از اتمام لایه ایزوگام درون باغچه ها کاملا آب بند شده و آماده اجرای لایه های ژئوسنتتیک میباشد.

اجرای لایه های ژئوسنتتیک در لایه بندی روفگاردن

اولین لایه (در لایه بندی روفگاردن) :که دقیقا بعد ازاجرای ایزوگام باغچه بکار می رود ،لایه ژئو تکستال است . این لایه مانند نمد و موکت می باشد. زمانی که خاک روی لایه نهایی ریخته می شود یک بستری نرم ایجاد می کند تا وزن زیاد خاک، آسیبی به ایزوگام و قیر گونی کف باغچه نرساند .

دومین لایه (در لایه بندی روفگاردن) :لایه ژئوممبران است این ورق یک ورق پی وی سی نرم می باشد وحالت لاستیکی دارد .این لایه به راحتی می تواند به هر شکلی که باغچه ها دارند تبدیل شود.یا به عبارتی دیگر باغچه ها را تبدیل به گلدانهایی لاستیکی مینماید.

این لایه  دو عمل مهم انجام می دهد :

الف)چون لایه ژئوممبران حالت نرم ولاستیکی دارد با شکل دهی و پوشاندن تمام سطح باغچه مانند یک لایه عایق برای باغچه عمل می کند و آن را تبدیل به یک استخر آب بند مینماید که تنها مسیر خروج آب کفشورهایی است که در باغچه ها تعبیه کرده ایم.

 

ب)لایه ژئوممبران یک خاصیت ریشه دارد تا پس از کاشت گیاهان، ریشه آنها آسیبی به ایزوگام و بعد از آن به سقف ما نزنند.

سومین لایه (در لایه بندی روفگاردن): استفاده مجدد از لایه ژئوتکستال است که روی ژئوممبران قرار می دهند تا بستری شود برای خاک که آسیبی به لایه ژئوممبران نرساند .

چهارمین لایه (در لایه بندی روفگاردن): لایه ژئودرین ورق های است که باعث میشود خاک روی ژئوتکستال و لایه زیر آن ژئوممبران ننشیند و به اصطلاح خاک  روی هوا می ایستد(یک شاسی و پایه ای میشود برای نگه داری خاک) . این ورق ها شامل کاسه هایی است که آب درون آن جمع می شود و رطوبت خاک را حفظ می کند و دارای سوراخ های است که آب اضافی از آن خارج می شود .

پنجمین لایه (در لایه بندی روفگاردن): لایه ای  که روی ژئودرین قرار میگیرد. این لایه که از خانواده ژئوتکستایل ها است و که به عنوان فیلتر زیر خاک قرار می گیرد

. این فیلتر باعث می شود  خاک روفگاردن که خاک گران قیمت و با ارزشی است به مرور زمان شسته نشود تا املاح و مواد معدنی از بین نرود ویا املاح و خاکهای ریز دانه باعث گرفتگی لوله ومجاری آب نشود . در نهایت خاک مخصوص روفگاردن بر روی فیلترخاک ریخته می شود و گلها و گیاهان خاص روفگاردن کاشته میشود.

 

                    

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش