محوطه سازی در ساختمان و بررسی مراحل اجرایی با توجه به سبک و نوع کاربری

 

محوطه سازی
محوطه سازی ساختمان

محوطه سازی در ساختمان

 

 هرپروژه ساختمانی با توجه به نوع کاربری (مسکونی ،اداری ، تجاری ) علاوه برطراحی داخلی نیازمند طراحی خارجی و محوطه سازی در ساختمان نیز است،

چرا که زبیا سازی در محوطه وحیاط ساختمان تاثیر بسزائی در جذابیت کل ساختمان دارد .

محوطه سازی در ساختمان نیازمند اصولی است که باید طراح ،از دانش لازم برخوردارباشد ، تا بتواند اصول محوطه سازی را با توجه به اینکه چه سبکی ازطرحی را می خواهد اجرا کند ،تا نسبت به نوع اقلیم آب وهوایی که ساختمان در آن قرار دارد ، چه گل ها وگیاهانی بکارببرد تا طبق آبیاری مقرون به صرفه باشد ، واین که چه متریال و مصالحی را استفاده کند تا نزدیک به نوع سبک باشد.(مقاله انواع سبک های معماری )

ما (گروه معماری الیزه )آنچه که نسبت به سبک وسلیقه کارفرما باشد را با اصول محوطه سازی ساختمان و با توجه به تمامی مراحلی که در این مقاله بطور مختصر بیان می شود , با تمامی جزئیات برای شما طراحی و اجرا مینماییم .

دو اصل مهم در محوطه سازی:

 1-ایجاد انسجام بین همه عناصر وتجهیزاتی که در طراحی محوطه یا حیاط ساختمان بکار برده می شود بسیار مهم است. انسجام بین همه عناصربه این معنی است که المانهای به کار رفته در فضای محوطه میبایست کاملا با هم هماهنگی و هارمونی داشته باشد. از آنجایی که حیاط و محوطه ساختمان که یک نقطه توجه و مرکز دید است ،تاثیر بسزائی روی ذهن افراد دارد .و می توان با قرار دادن یک آبنما و یا درخچه های خاص، و در کل زنده نگه داشتن آن فضا، کانون توجه را به سمت محوطه سازی جلب کرد.

2- وجود اصل تعادل و تقارن در محوطه سازی نیز میبایست به شیوهای خاص رعایت شود ، که با سنجش محوطه (از نظرابعاد و متراژ حیاط )، محل قرار گیری باغچه ،مسیر گذر افراد ،میزان گیاهان و درخچه های که بکاربرده می شود ،متریالی که برای زیباسازی استفاده میشود (سنگ ، چوب ، آجرهای زینتی ) ، مبلمان و....تکرار وتقارن را در محوطه سازی ساختمان ایجاد کرد.

 

طراحی محوطه
همبستگی و تقارن در المان ها

 

عناصر مهم در محوطه سازی:

1-کف پوش ها :

سنگفرش یا کف پوش ها انواع متنوعی دارند ، که با توجه به سلیقه کارفرما و نوع سبک بکار رفته وطبق مقیاس و اندازه محیط ، طرح و رنگ نیز متغیر است. استفاده از سنگ های زینتی ویا چوب های ضد آب(رجوع شود به مقاله ترمو وود) در مسیر عبور افراد ،یا استفاده از چمن مصنوعی بسیار حائز اهمیت است .

 

طراحی محوطه سازی
کف پوش محوطه

 

2-گیاهان و درخچه ها :

می توان گفت : که گل ها ، گیاهان و درخچه ها باعث طراوت و شادابی می شود، که زیبایی فضای محوطه را دو چندان میکند ، و میتوان گفت یکی از اصلی ترین عناصر در محوطه سازی است .استفاده از گیاهان اعمم از درخچه های کوتاه ، پیچک ها و کاشتن گل های فصلی که در محوطه بکار می رود میبایست با توجه و با دقت به نوع آب وهوا، وضعیت خاک ، میزان آبیاری وهمچنین میزان رسیدگی به آنها در محوطه سازی به کار برده شود.(رجوع به مقاله خاک و گیاهان روفگاردن)

طراحی محوطه پوشش گیاهی
پوشش گیاهی

 

3- نور پردازی :

وجود نورپردازی محوطه ، در شب اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد به علاوه برزیباسازی محوطه ، امنیت فضا را در شب تامین می کند . نورپردازی در کل به چهار قسمت تقسیم می شود :

1)نور کلی فضا: روشنائی کلی که تمام بخش های محوطه سازی را روشن می کند ونور به همه محیط به اندازه کافی می رسد . (چراغ ها و لامپ های بزرگ در محوطه )

2)نورپردازی دکوراتیو فضا : نور دکوراتیو یا نور مخفی شامل نورهای است که از لابلای عناصر عبور داده می شود تا آن عنصر را در معرض دید بهتری قرار دهند .(نورهای که از زیر سکوها و یا اطراف آلاچیق نمایان است ).

3)نورهای بخشی : نورهای هستند که مشخص کننده یک بخشی از عنصر یا فضا میباشند.(نور درب ورودی ویا بخش بزرگی از آبنما )

4)نور نقطه ای :نوری است که برای زیبای بیشتر به یک عنصر تابیده می شود .(نوری که به درخچه ها ویا مسیرعبورافراد داده می شود )(مقاله نورپردازی ساختمان )

 

طراحی محوطه نورپردازی
نورپردازی محوطه

 

4-سایه بان و آلاچیق :

معمولا در محوطه سازی فضایی را ایجاد می کنند تا افراد زمانی را برای سپری کردن اوقات داشته باشند ، قراردادن آلاچیق و یا سایه بان با توجه به سبک وسلیقه کارفرما پیاده سازی می شود .که سایه بان را می توان با توجه به محیط متحرک ویا ثابت استفاده کرد مانند سایه بان های چتری که جنس بکار رفته معمولا پارچه ها ی محکم و ضد آب است .(رجوع شود به مقاله کاربرد آلاچیق در روفگاردن )

 

طراحی محوطه آلاچیق
طراحی آلاچیق سنتی

 

5-آتشدان( آتشگاه) :

استفاده از آتشدان(آتشگاه) در محوطه هنگام فصول سرد بسیار مهم است . که علاوه بر زیبای میتوان از آن استفاده بهینه ای نیز داشت . (رجوع شود به مقاله کاربرد آتشدان( آتشگاه) در رو فگاردن )

 

طراحی محوطه آتشگاه
طراحی آتشگاه

 

6- مبلمان :

با قرار دادن مبلمان و میز و صندلی با جنس و مرغوبیت بالا که مقاوم و مستحکم در برابر تابش نور خورشید و بارش ها باشد یک ازعناصر با اهمیت درمحوطه سازی است .

 

طراحی محوطه مبلمان
عنوان

 

7-آبنما:

وجود آبنما و ایجاد نهرهای مصنوعی در محوطه زیبائی بصری بسیارزیادی را به وجود میآورد که این زیبایی بصری به همراه نغمه بسیار زیبای جاری شدن آب همراه میباشد.

 

طراحی محوطه آبنما
طراحی آبنما

 

 

با توجه به آنچه که گاها پیش می آید ، ساختمان دارای محوطه سازی و حیاط سازی نمی باشد و یا کارفرما علاوه بر داشتن حیاط با شرایط ایده آل خواهان طراحی واجرای روفگاردن (فضای سبز روی پشت بام ) می باشد ، می توان با ایجاد پوشش گیاهی سبز با طی مراحل مخصوص به روفگاردن این فضای خارجی رانیز بر روی بام طراحی و اجرا نمود .(مقاله روفگاردن مودولار و روفگاردن ثابت )

پیشنهادات ویژه برای محوطه سازی ساختمان ها :

1-بطور معمول در بعضی از ساختمان ها فضای برای حیاط یا محوطه سازی وجود ندارد ویا آنقدر محیط کوچک است که از احداث باغچه صرفنظر می شود ، در این وارد بر روی دیوار یک پوشش گیاهی سبز را بوجود می آورند ، این پوشش گیاهی روی دیوار (گرین وال) می باشد که جایگزین فضای باغچه در کف حیاط می تواند باشد .

2- اگر طبق سلیقه شخصی خواهان یک پوشش سبز در کف محوطه می باشید می توانید با احداث چمن مصنوعی در کف به محوطه سازی جذاب دست پیدا کنید .

3- سعی شود زمانی که در محوطه سازی باغچه احداث می شود علاوه برگیاهان مورد علاقه از یک یا دو درخت خیلی بزرگ استفاده کنید تا از پک پوششفوق العاده بهرمند شوید .

4-معمولا در ورودی های خانه ، آپارتمان و ساختمان های تجاری که با یک دیوار پهن وگسترده روبرو هستید از درخچه های بامبو ویا خیزران در کنار این دیوار ها می توانید استفاده کنید چرا که ابتدا نمای جذابی به شما می دهد و همچنین به دیوار نمی چسبد که بخواهد دیوار مورد نظر را کثیف کند .

گروه معماری الیزه با پانزده سال سابقه کار در زمینه طراحی های ساختمانی و ویلاسازی و همچنین انواع محوطه سازی و لندسکیپ های جنگلی و آزاد شما را در این امر یاری و مشاوره می دهد ، و از شما دعوت می نماید که بصورت مجازی در پروژه های احداثی قدم بزنید .

محوطه سازی در ویلا:

در ویلاها نیز محوطه سازی تقریبا مانند ساختمان های متداول اجرا می شود که با توجه به سبک وسلیقه کارفرما ،اقلیم ،مصالح تغییر می کند . همچنین اجرای استخر طبق ضوابط خاص نیز پیاده سازی می شود .

 

طراحی محوطه ویلا
طراحی محوطه ویلا

 

محوطه سازی در ساختمان های تجاری :

درمجتمع های اداری و تجاری ، بدلیل رفت آمد آفراد به این مراکز طراحی محوطه اهمیت فراوانی برخوردار است . طراحی کف پوش ها ، آبنما ، میزان قرار دادن گیاهان و درختان ، مقدار نورپردازی ،قرار دادن صندلی ونیمکت ها ،داشتن فضای بازی برای کودکان و همچنین قراردادن سایه بان در محوطه های باز، بسیار بسیار اهمیت دارد تا بازخورد بهتری از محیط اداری و یا تجاری داشته باشیم .

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش